کد مطلب:68941 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:227

عقد اُخوّت و برادری در غدیر











یكی از مراسم عید غدیر «عقد اُخُوّت» است كه در طول چهارده قرن گذشته همواره بعنوان برادری حقیقی و پایدار بر اساس ولایت اهل بیت كه طینت ا صلی ماست بین شیعیان انجام می شود، به این معنی كه برادران دینی- طی یك سنت اسلامی- برادری خود را مستحكم می نمایند و با یكدیگر پیمان می بندند كه در آخرت نیز به یاد یكدیگر باشند. در ضمن درباره ی حقوق برادری اسلام كه بسیار زیاد است و مراعات آنها احتیاج به مواظبت دارد از یكدیگر حلیت می گیرند، و با همین حلالیت

[صفحه 235]

بار دیگر خود را متوجه لزوم مراعات آنها می نمایند.

كیفیت اجرای عقد اُخُوّت چنین است:[1] .

دست راست خود را در دست راست برادر مؤمن می گذاری و می گویی:

واخَیْتُكَ فِی اللَّهِ وَ صافَیْتُكَ فِی اللَّهِ وَ صافَحْتُكَ فِی اللَّهِ، وَ عاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیائَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ عَلی أَنّی إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفاعَةِ وَ أُذِنَ لی بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لا أَدْخُلُها إِلاَّ وَ أَنْتَ مَعی.

با تو در راه خدا برادری و یك روئی (با صفائی) می نمایم و دست می دهم، و با خدا و ملائكه اش و رسولان و انبیائش و امامان معصوم علیهم السلام پیمان می بندم كه اگر من از اهل بهشت و اهل شفاعت بودم و به من اجازه ی ورود به بهشت داده شد، وارد آن نشوم مگر آنكه تو نیز همراه من باشی.

آنگاه برادر دینی در جواب او بگوید: «قَبِلْتُ»: «قبول كردم». سپس بگوید: «أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمیعَ حُقُوقِ الْاُخُوَّةِ ما خَلاَ الشَّفاعَةَ و الدُّعاءَ وَ الزِّیارَةَ»: «همه ی حقوق برادری را از تو ساقط كردم (و بر تو بخشیدم) مگر شفاعت و دعا و زیارت را».



صفحه 235.





    1. مستدرك الوسائل (محدث نوری) چاپ قدیم ج 1 ص 456 باب 3، از كتاب زاد الفردوس نقل كرده است. همچنین از شیخ نعمةاللَّه بن خاتون عاملی نقل كرده كه بر این مطلب از پیامبر صلی اللَّه علیه و آله نصّ وارد شده است. همچنین مرحوم فیض كاشانی در كتاب خلاصه الأذكار، باب دهم (ص 99) برنامه ی «عقداُخُوّت» را ذكر نموده است.